
Creatief proces
Leerlingen worden gezien en geprikkeld. Leren is een creatief proces op de vrijeschool.
De vrijeschool heeft als uitgangspunt: onderwijzen is ook opvoeden. Onderwijs gaat verder dan alleen goed leren lezen of rekenen.
Onderwijs staat ook in dienst van de persoonlijkheidsvorming, zowel individueel als in relatie tot de sociale gemeenschap. De vrijeschool wil in het leven van een kind van betekenis zijn.
Ieder kind heeft van zichzelf bepaalde talenten.
De vrijeschool wil dat het kind deze kan ontdekken en
ontwikkelen. Dat vraagt om onderwijs dat verbreedt
en de ontwikkeling van een vrije persoonlijkheid
aanmoedigt in cognitiviteit, inventiviteit, originaliteit en
creativiteit.
om te kiezen voor de vrijeschool
Leerlingen worden gezien en geprikkeld. Leren is een creatief proces op de vrijeschool.
Euritmie is een bewegingsvorm waarin klank, ritme en woord samenkomen. Het verbindt en stimuleert de sociale samenhang.
De natuur en de seizoenen spelen een grote rol op de vrijeschool. Het vieren van de jaarfeesten zorgt voor ritme en beleving.
Op de vrijeschool is de ontwikkeling van het kind de leidraad en ingedeeld in leeftijdsfasen.
Leerkrachten hebben een open houding en zijn zich bewust van hun voorbeeldfunctie.
Leerlingen van de vrijeschool worden voorbereid om te kunnen gedijen in een snel veranderende wereld.
Periodeonderwijs geeft de leerlingen vanaf de eerste klas de gelegenheid zich gedurende een aantal weken in te verbinden met lesstof over één onderwerp.
De vrijeschoolleerling krijgt de kans zich verbonden te voelen met zijn omgeving en zijn tijd.